تبلیغات
بسیجیان خط شکن - مطالب خرداد 1393
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

با خامنه ای کسی نگردد گمراه
اودر شب فتنه میدرخشدچون ماه
-------------------------------------------
ما همان نسل جوانیم
که ثابت کردیم
در ره عشق
جگردارتر از صد مردیم
هر زمان شور خمینی
به سر افتد ما را
دور سید علی خامنه ای
می گردیم
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
روز چهارشنبه دکتر سعید جلیلی میهمان مردم شیراز بود و ضمن زیارت حرم شاهچراغ علیه السلام با آیت الله ایمانی امام جمعه این شهر و ایت الله دستغیب تولیت آستان حرم شاهچراغ دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش رجانیوز، بعد از آن نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به جمع دانشجویان دانشگاه شیراز رفت و ضمن ایراد سخنرانی درباره مسایل مهم کشور، به پرسش های چالشی دانشجویان پاسخ داد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت دفاع از حقوق ملت را یک اصل شناخته شده و اساسی در مذاکرات عنوان و اظهار کرد: مسئله هسته‌ای نشان داد نظام و انقلاب اسلامی برای پیشرفت در زمینه هسته‌ای و صنعت می‌ایستد و هزینه‌اش را نیز می‌پردازد.

سعید جلیلی در همایش «الزامات پیشرفت و عدالت» که در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، بر لزوم تعیین مختصات زمانی، جغرافیایی و جهانی هر کشور تاکید کرد و غفلت از آن را سبب آسیب به آن کشور دانست و افزود: باید توجه داشت که امروز کشور ما در چه شرایطی قرار دارد و با همه مشکلاتی که داشته و روندی که می خواهد ادامه دهد، چه مختصاتی وجود دارد؟ در جهان امروز و در کشورهایی که در منطقه اطراف ما هستند، میان گذشته و آینده آن‌ها چه ارتباطی برقرار است؟ جایگاه اصلی بررسی و پاسخ به این دو سوال باید دانشگاه باشد چراکه برای ادامه مسیر انقلاب، دانشگاه یکی از بهترین جایگاه‌ها برای بررسی ملزومات پیشرفت است.

وی خاطرنشان کرد: مختصات جغرافیایی یکی دیگر از مواردی است که برای طی مسیر باید به آن توجه داشت چرا که کشورها جدا از یکدیگر نیستند و با هم ارتباط دارند، توجه به مختصات زمانی نیز بسیار مهم است و در نظر گرفتن این سه مختصات با هم می‌تواند کشوری را در طی مسیرش موفق کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اینگونه نیست که اگر این به مسائل نپردازیم، این مسائل در خلأ مانده و دیگران هم به آن نپردازند بلکه دیگران براساس ارزش‌ها و حقوق ما به آن‌ها پرداخته و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یک دوره خاص قرار داریم، گفت: این مسائل در سایر کشورها نیز به چشم می‌خورد و شاهد بودیم دو ماه قبل برای کشوری مثل آفریقای مرکزی برنامه‌ریزی نظامی داشتند از همین رو امروزه مهم است که دانشجوی متعهد نسبت به این پرسش‌ها پاسخ مناسبی داشته و برمبنای آن بداند که چگونه باید عمل کند.

جلیلی تعریف جامعه جهانی براساس مناسبات حاکم بر جهان را ضروری دانست و اضافه کرد: آن چیزی که ما وارث آن هستیم مناسبات جدیدی است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است و نه بر مبنای عدالت، حقوق بشر و دموکراسی بلکه بر مبنایی خاص که چند کشور بر آن حاکم هستند یعنی قدرت، آن هم به تعریف خودشان شکل گرفته است.

وی گفت: به صراحت تعدادی از کشورها بیان می‌کنند که ما می‌توانیم امتیازی مثل وتو داشته باشیم و دیگران ندارند، این همان مناسبات حاکم بر جهان است.

انتقاد از محل برگزاری مذاکرات

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود همکاری و گفتگو حول نقاط مشترک را دستاورد ژنو 3 عنوان کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بغداد یا الماتی برای مذاکرات انتخاب شد، توضیح داد: یکی از بحث‌ها این است که چرا نظامی که امروز نظام سلطه نام گرفته است باید تعیین کند کجا و چگونه مذاکره شود بلکه باید محل گفتگو مورد توافق طرفین باشد و یکی در تهران و یکی در آنجا یا در یک کشور بی‌طرف برگزار شود نه اینکه در کشورهایی که بی‌طرف نیستند و علیه ما اقدام می‌کنند.

وی افزود: پس از رفتار خلاف قانون و بی‌منطق سوئیس نسبت به یکی از مقامات ایرانی که برای شرکت در مراسم بین‌المللی به آنجا رفته بود اما این کشور به هواپیمای وی سوخت نداد، استامبول برای مذاکرات بعدی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

هرنتیجه‌ای را به هر قیمتی نمی‌خواهیم

جلیلی با اشاره به گفتگوهای استامبول یک و حدود شش دوره گفتگوی 5 ساعته، تصریح کرد: برخی می‌گویند این مذاکرات بی‌نتیجه بود که در پاسخ به آن‌ها باید گفت ما هرنتیجه‌ای را به هر قیمتی نمی‌خواهیم به دست آوریم.

دبیر سابق شورای امنیت ملی دلیل انتخاب بغداد برای مذاکرات را اینگونه عنوان کرد که اگر قرار است محل مذاکرات، برای کشوری مانند سوئیس و اتریش اعتبار ایجاد کند چرا این اعتبار برای کشور دوست ما نباشد و با توجه به اینکه در آن زمان عراق، رییس اتحادیه عرب شده بود، برگزاری یکی از مهم‌ترین گفتگوهای بین‌المللی در این کشور بر اعتبار آن می‌افزود.

جلیلی با یادآوری اینکه گفتگوهای بغداد سوم خردادماه انجام شد، گفت: در مذاکرات بغداد به طرف مقابل گفتیم شما در چه چارچوبی می‌خواهید ملتی را از حقش محروم کنید؟ باید بدانید که با مردم ما با زبان زور نمی‌توان سخن گفت چراکه روزی همه شما پشت صدام مقابل ملت ما ایستادید اما ما امروز در کاخ صدام با شما گفتگو می‌کنیم.

وی به مذاکرات بعدی که در مسکو برگزار شد اشاره و اظهار کرد: در این مذاکرات طرح خود را در 20 صفحه ارائه دادیم و علاوه بر اینکه طرح قبلی آن‌ها را پاسخ داده بودیم، پیشنهاداتی را نیز برای توافق جامع حول نقاط مشترک مطرح کردیم که پس از طرح آن به اعتراف خودشان، خلع سلاح شدند. 

جلیلی با بیان اینکه 8 ماه پس از ارائه طرح جامع ما مذاکرات در آلماتی برگزار شد، رییس کنفرانس اسلامی بودن این کشور را دلیل انتخاب آن برای مذاکرات اعلام کرد.

وی گفت: در سال‌های 89 تا 92 چون 5 کشور طرف مذاکره نمی‌توانستند با هم اجماع داشته باشند، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران وضع می‌کردند.

دلیل مخالفت استکبار با ایران، شکستن انحصارات آن‌ها و ارائه الگوی پیشرفت است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ضمن بیان اینکه امروز مناسباتی بر مبنای زور و ثروت در جهان حاکم است و فضایی وجود دارد که هیچ حرفی نمی تواند این انحصار جهانی را به چالش بکشد، ادامه داد: دلیل مخالفت آن‌ها با ایران این است که کشور ما در حال شکستن انحصارات آن‌ها است. به عنوان مثال در بحث هایی مانند هسته‌ای و موشکی، نه تنها این انحصار شکسته شده بلکه به عنوان یک الگو در حال پیشرفت است.

جلیلی افزود: در بحث هسته‌ای نیز بنابر ان.پی.تی چند کشور می‌توانند از انرژی هسته‌ای برخوردار باشند در صورتی که بقیه کشورها این حق را ندارند، این یعنی شکل گیری انحصاراتی که برای این قدرت‌های معدود امتیازاتی را دربر دارد.

وی با بیان اینکه اگر کسی براین امتیازات معترض شود باید به شورای امنیت شکایت کند، گفت: وقتی به شورای امنیت کشیده شود همان قدرت، آن اعتراض را وتو می‌کند؛ حالا تصور کنید اگر چند کشور برای این امتیاز بخواهند با هم در مقابل یکدیگر بایستند چه وضعی پیش می‌آید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امروز شاهد دعواهای درونی قدرت‌ها در منطقه هستیم که این مناسبات پدیده جدیدی به نام «تزویر» را به وجود آورده است.

وی با طرح این پرسش که اگر این امتیازات قبل از جنگ جهانی بود چه تفاوتی داشت، گفت: اگر آن زمان مناسبات بر مبنای زور شکل می‌گرفت کسی مثل هیتلر ابایی از بیان آن نداشت، به صراحت نژادپرستی خود را بیان می‌کرد اما امروز این مناسبات بر مبنای زور اما با بیان تزویر انجام می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: با حاکم شدن این مناسبات، همان هایی که دارای سلاح های کشتار جمعی هستند، بر مبنای نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها کار می‌کنند و حرف از حقوق بشر می زنند و کشورهایی که در تاریخشان نامی از انتخابات یا قانون اساسی نیست دم از دموکراسی زده و این همان عملکرد تزویرگونه است؛ مهمترین مسئله این است که کسی این امتیازات را به چالش بکشد و به دنبال چرایی وجود این امتیازات بگردد، آن گاه قدرت‌ها این عملکرد را ایجاد تنش می‌خوانند.

گزینه نظامی، اولین گزینه‌ای بود که مصرف شد

جلیلی با اشاره به گزینه های روی میزی که آمریکایی ها از آن دم می زنند، گفت: آن‌ها از گزینه نظامی بسیار سخن می گویند در حالی که این گزینه، جزو اولین گزینه های آن‌ها بود که در جریان 8 سال دفاع مقدس مصرف شد اما ایران نه تنها در برابر آن گزینه به پیروزی رسید، بلکه به عنوان الگویی معرفی شد که نتیجه آن، بعدها در جنوب لبنان و با آزادی آن منطقه مشخص شد.

روسای جمهور آمریکا هم معتقدند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از مذاکره‌کنندگان در دور اول مذاکره با ایران با ارائه مقاله‌ای بیان کرد که تمام روسای جمهوری ایالات متحده بر این جمله امام خمینی(ره) اعتقاد کامل دارند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. همچنین یکی دیگر از تئوریسین‌های آمریکایی می‌گوید مشکل ما این نیست که قدرتی پیدا شده است که می‌گوید بدون آمریکا می‌توان موفق بود بلکه مشکل اینجاست که نه تنها می‌گوید بدون آمریکا می‌توان موفق بود بلکه در مبارزه با آن هم می‌توان به پیروزی رسید.

حمله گازانبری آمریکا به ایران با ابزار تحریم و تکفیر

جلیلی با اشاره به حمله گازانبری آمریکا و متحدانش علیه ایران با استفاده از ابزار تحریم و تکفیر گفت: آنچه که دشمنان را نگران کرده است شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است که هم مقاومت می‌کند و هم پیشرفت و آن‌ها را به چالش می‌کشد و هم می‌تواند خودش را تکثیر کند و الگوی موفقی را ارئه دهد که این الگو برای آن‌ها خطرناک است به همین دلیل آن‌ها می‌گویند باید جهان اسلام را مخیر کنیم بین اسلامی مانند گروه القاعده که به راحتی بتوان آن را سرکوب کرد و یا اسلام لیبرال که برای تمدن ما خطری نداشته باشد.

وی افزود: دشمنان معتقدند اصل مبارزه نباید شکل بگیرد بنابراین برای بسیاری از مفاهیم تعاریفی ارائه می‌کنند که مفهوم مبارزه را نفی کند به عنوان مثال از یک طرف مفهوم تروریست را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که مفهوم مبارزه را نفی کنند اما از‌ طرف دیگر به تروریست‌ها کمک‌های مالی می‌دهند.

پیچ تاریخی یعنی فرصت و جایگاهی که برای ایران فراهم شده است

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی این موضوع که اکنون در یک پیچ تاریخی هستیم را بحث دقیق علمی عنوان کرد که باید در محیط دانشگاه راجع به آن تامل بیشتری شود و گفت: پیچ تاریخی یعنی فرصت و جایگاهی که به برکت نظام، انقلاب و خون شهدا در ایران شکل گرفته و پیشرفت هایی که به دست آمده است به گونه‌ای که باعث شده نویسندگان غربی در مقالاتشان به قدرت منطقه بودن ایران اعتراف کنند همچنان که آن‌ها نیز در یک پیچ تاریخی قرار دارند و در دوران افول به سر می برند که باید به مشکلات داخلی خود بپردازند.

تعریف درستی از جامعه جهانی ارائه شود

وی با بیان اینکه باید تعریف درستی از جامعه جهانی ارائه شود، افزود: جامعه جهانی فقط ۴ کشور نیست بلکه ۱۲۰ کشور دیگر نیز جزء جامعه جهانی هستند، تمام روسای جمهور آمریکا در هنگام انتخابات شعار بازار آزاد جهانی را سر می‌دهند اما در مناسبات واقعی دیگر کشور‌ها را به تحریم می‌کشانند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در طول تاریخ برخی از کشور‌ها مانند کوبا مقابل آمریکا ایستاده‌اند اما فعالیتشان در‌‌ همان جا متوقف شده و پیشرفتی نداشته‌اند، یکی از دلایل مخالفت آمریکاییان با انقلاب اسلامی این است که انقلاب اسلامی نه تنها مقهور اراده آنان نشد بلکه اراده خود را نیز بر آنان تحمیل کرد و همچنان با مقاومت در حال پیشرفت است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش به اقتصاد مقاومتی پرداخت و آن را اقتصاد پیشرفت دانست و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی موانعی که بر سر راه پیشرفت کشور قرار دارد، برداشته شود. نظام ما به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند بلکه نگاه تمدن جدیدی که درحال شکل‌گیری است به قله هاست تا بتواند همطراز انقلاب و تمدن اسلامی ظهور پیدا کند.

ضعف‌های نظام اداری و اجرایی کشور برطرف شود

جلیلی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید به ساختار و نظام اداری و اجرایی کشور توجه و ضعف‌های آن را برطرف کرد، گفت: باید به دنبال فراهم آوردن امکانات برای کشف و پرورش استعدادها باشیم چراکه استعدادهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری در کشور وجود دارد و لازمه این کار، مدیریت جهادی است.

وی با تصریح اینکه اقتصاد ایران، اقتصاد هجدهم دنیاست، گفت: بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد ۸۰۰ هزار میلیارد بود و این ۴ میلیاردی که قرار است بدهند کمتر از ۲ درصد بودجه کشور است و این در حالی است که در سال گذشته علاوه بر واردات کالاهای غیرضروری تنها در بخش کشاورزی ۱۱ میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کردیم در صورتی که با مدیریت درست و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشاورزی که در کشور وجود دارد به راحتی می‌توان زمینه تولید، اشتغال و تامین ارز را فراهم کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ۶۳ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، خاطرنشان کرد: یارانه‌ای که کل کشور دریافت می‌کنند 3 هزار و 500 میلیارد تومان می‌باشد و این درحالی است که 11 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی یعنی حدود سه برابر میزان یارانه کل کشور در اختیار 23 نفر است و از ضعف‌های قوانین اداری و اجرایی این است که باید برای بازگرداندن معوقات از بانک‌ها خواهش کنیم که طرح شکایت کنند.

دشمنان در عرصه نظامی و سیاسی تو دهانی خوردند در جنگ اقتصادی نیز شکست می‌خورند

جلیلی با بیان اینکه دشمنان در در عرصه نظامی و سیاسی تو دهانی خوردند، خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی نیز آن‌ها را شکست می‌دهیم و در این راستا باید با مدیریت جهادی و عزم ملی ضمن داشتن نگاه آسیب‌شناسانه، استعداد‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده را کشف کنیم.

وحدت و همبستگی ملی مهم‌ترین سرمایه کشور است

وی وحدت و همبستگی ملی را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و تاکید کرد: با وحدت و همبستگی علی‌رغم وجود تکثر و تنوع آراء در عرصه‌ای که دشمنان به گمانشان می‌توانند روی آن مانور بدهند، آن‌ها را ناکام می‌گذاریم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله هسته‌ای گفت: هسته‌ای بهانه است و دلیل نگرانی برخی کشورهای اروپایی از سانتریفیوژهای ایران درحالی که خودشان چندین هزار کلاهک هسته‌ای دارند، الگو شدن موفقیت ایران برای سایر کشورهاست.

جلیلی ارتباط دوسویه دانشگاه و نظام را مهم خواند و گفت: یکی از رکن‌های تحقیق اقتصاد مقاومتی دانشگاه است؛ اگر دانشگاه و مردم نسبت به گذشته و آینده مختصات داشته باشند می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که مسیر پیشرفت را به راحتی طی کنند.

یکی از طنزهای مطرح در مذاکرات متوقف کردن تحقیقات در سطح فعلی است

وی با اذعان به اینکه مقاومت نظام و ملت ما در زمینه هسته‌ای به جهت دفاع از تحقیقات علمی دانشگاه و ادامه دادن مسیر بود، تصریح کرد: یکی از طنزهایی که در مذاکرات مطرح می‌کنند این است که می‌گویند تحقیقات را در سطح فعلی متوقف کنید که به نوعی پارادوکس است زیرا لازمه تحقیق، پیشرفت است و تحقیق یعنی اینکه هر روز یک مطلب جدید‌تر به دست آید.

در ادامه جلسه جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص محکومیت‌های ایران در عرصه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل گفت: گاهی شاخص‌هایی را در سطح بین‌المللی مطرح می‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را به جای شاخص‌های حقیقی قرار دهد اما ما نباید صرفا چند رای گیری درباره مسایل سخیف مثل ادعای ترور سفیر عربستان در یک کشوری را مورد اعتنا قرار دهیم. آن‌ها خودشان ادعا می کنند و سپس رای گیری می‌کنند و بلافاصله آن کشور را محکوم می کنند. آیا مسایل مهمتری وجود ندارد؟ آیا شما می دانید که سال 1994 در کشور رواندا طی یک واقعه800 هزار نفر کشته شدند اما هیچ بیاینه ای صادر نشد؟ اما به خاطر برخی ادعاها، موضوع ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می شود و در شورای امنیت به رای گذارده می شود. این رای ها و فضاسازی ها به خاطر فشاری است که ابرقدرت ها بر روی کشورها اعمال می کنند. بنده خودم با برخی مسئولان این کشورها و حتی روسای کشورهای اروپایی در این زمینه صحبت کرده ام که آن‌ها از فشارهای تحمیلی بر خود می گفتند.

نظام اسلامی ایران یک الگوی تمام عیار است که سر در آرای مردم دارد

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: یکی از تفاوت های جمهوری اسلامی با انحصارطلبان جهانی این است که نظام ما یک الگوی تمام عیار است که البته این الگو سر در منابع ثروت و قدرت ندارد بلکه سر در آرای مردم دارد و رابطه عمیقی میان جمهوریت و اسلام به وجود آورده است.

اسلام و ولایت فقیه مانع وتو آرای مردم می شود

وی افزود: وقتی که بحث جمهوریت مطرح می شود، همین اسلام و ولایت فقیه است که مانع وتو و از بین رفتن آرای مردم می شود و در انتخابات‌هایی که تا کنون برگزار شده است اجازه نمی‌دهد کسانی بگویند شخصی که با آرای مردم انتخاب شده است را نمی‌خواهیم و باید کنار برود.

روزنامه نیویورک تایمز از کجا سوخت؟!

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درمورد وجود غلط املایی در مطلبی که تیم مذاکره کننده ایرانی ارائه داده بود، تصریح کرد: زمانی که متن ترجمه شده بود به اشتباه جلو یک کلمه حرف «ای» اضافه شده بود اما با توجه به اینکه بارها در اسناد مختلف اشتباه تایپی پیش آمده است، باید پرسید که روزنامه نیویورک تایمز از کجا سوخته است که یک غلط تایپی را تیتر یک می‌کند؟!

نماینده مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه دستاورد ملت ما این بود که بحث مذاکرات هسته‌ای را از تعلیق، تعطیل و تخریبی که آن‌ها مطرح می‌کردند به بحث بر سر غنی‌سازی 20 درصدی رساندیم، گفت: آن‌ها به دنبال دیدن جدیت ما در پیشرفت هسته‌ای و اینکه، وزیر امور خارجه ترکیه و برزیل را به ایران فرستادند.

مخالفت ترکیه و برزیل با قطعنامه 1929 نمونه‌ای از نرمش قهرمانانه بود

وی با تاکید بر اینکه دشمن با تمام توان می‌خواست مانع پیشرفت ایران شود، علت انتخاب این دو کشور را اینگونه تشریح کرد که در آن زمان ترکیه و برزیل عضو شورای امنیت ملی بودند و چون دشمنان نتوانسته بودند از طریق فرستادن ویروس، ترور و غیره به اهداف خود دست یابند، به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران بودند و برای این کار نیاز به اجماع کشورها علیه ایران داشتند بنابراین وزیر خارجه ترکیه و برزیل را به ایران فرستادند که درخصوص انجام مذاکره جواب منفی از ایران بگیرند و آن‌ها را در تایید قطعنامه با خود همراه کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: وزیر ترکیه و برزیل با نامه‌ای که آمریکایی‌ها به آن‌ها داده بودند وارد تهران شدند و با هم گفتگوی 15ساعته داشتیم و در نهایت دو طرف پذیرفتیم که در چارچوب ان.پی.تی و مقررات آژانس مذاکرات انجام شود.

وی با اشاره به جلسه مشترک ترکیه، برزیل و ایران و صدور و امضای بیانیه تهران گفت: پس از امضای بیانیه، قطعنامه 1929 را صادرکردند اما هر دو کشور ترکیه و برزیل با آن مخالفت کردند و اینجاست که نرمش قهرمانانه معنا پیدا می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه پس از صدور قطعنامه در مصاحبه تلفنی با وزیر ترکیه و برزیل به آن‌ها یادآور شدم که آمریکا قابل اعتماد نیست، افزود: پس از آن اردوغان در مصاحبه‌ای گفت که اوباما آبروی ما را برد چراکه خود او ما را به تهران فرستاده بود که در صورت پذیرش ایران برای مذاکرات، قطعنامه صادر نمی‌کند..




موضوع :
عکس ,  اخبار , 
وی در پیامی به همایش تخصصی "عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی" افزود: گروه محاربی كه هر از چند گاه سخن از گزینه نظامی روی میز می زند سوگند، امضا و تعهّد متقابل‌ نمی شناسد

به گزارش خبرگزاری « نسیم»، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در پیامی به همایش تخصصی عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی» بیان داشت: اسلام برای روابط ملی منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده است و این سه محور شامل ارتباط داخلی و خارجی با ملت و دولت مسلمان، رابطه با اهل کتاب و ارتباط با جوامع بشری اعم از مشرک و غیره است و آیات و روایات برای هر سه بخش دستورات ویژه‌ای دارد.

متن كامل این پیام به شرح زیر است:

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
 بسم الله الرحمن الرحیم
اصول سیاست خارجی نظام اسلامی در چند محور قابل طرح است که اجمالاً به سه یا چهار محور از آنها اشاره می‌شود و در پایان ـ ان‌شاءالله ـ به آن جمع‌بندی هم می‌پردازیم.

اسلام بر اساس سه منطقه برنامه‌ریزی کرده است هم منطقه ملّی و محلّی, هم به اصطلاح منطقه‌ای, هم بین‌المللی. محورهای سه‌گانه با سه بخش از دستورهای اصولی و فقهی و اخلاقی همراه است. بخش اول که در مدار ملّی و محلّی است در حوزه اسلام و مسلمین است که با مسلمان‌ها چگونه رابطه داشته باشیم, رابطه داخلی ما, رابطه خارجی ما با دولت و ملت اسلامی چگونه باشد. محور دوم, بخش منطقه‌ای است در قبال محلّی و آن اینکه با اهل کتاب چه در داخل چه در خارج چگونه رابطه داشته باشیم. با یهودی‌ها, با مسیحی‌ها و به نظر عده‌ای هم با زرتشتی‌ها چگونه معامله داشته باشیم. رابطه سیاسی نظام اسلامی با اهل کتاب و موحّدان عالم چگونه خواهد بود. بخش سوم مربوط به جریان بین‌المللی است که رابطه انسانیِ نظام الهی با جوامع بشری چگونه است؟ خواه مشرک, خواه ملحد ما با آنها چگونه رابطه انسانی داشته باشیم؟ در هر سه بخش, هم آیات ما, هم روایات ما دستورهای ویژه‌ای دادند, این یک مطلب.

مطلب دیگر آن است که ما فعلاً بر اساس جامعة المصطفی العالمیة بحث‌های فرهنگی و علمی‌مان را سامان می‌دهیم وقتی بر اساس جامعة المصطفی العالمیة بحث‌های فرهنگی و علمی‌مان را سامان ببخشیم بحث‌های سیاسی ما هم باید بر اساس جامعة المصطفی العالمیة باشد, بحث‌های اقتصادی و اجتماعی ما هم باید بر اساس جامعة المصطفی العالمیة باشد مگر در مواردی که استثنای خاص داریم, اگر بحث‌های علمی, فرهنگی ما  بر محور جامعة المصطفی است و بخش‌های داخلی ما بر اساس جامعة المرتضی, جامعة المجتبی, جامعة السجاد, جامعة الباقر و الکاظم باشد که حوزه داخلی است نه تنها در محور اسلام, بلکه در محور تشیّع باشد با آن مدار اصلی ما سازگار نیست, این هم یک مطلب و ذات اقدس الهی در قرآن کریم برای سه مرحله از حوزه رسالت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که برنامه‌ریزی کرده وجود مبارک پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[1], ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[2], ﴿ذِکْری‏ لِلْعالَمینَ﴾[3]  که با داشتن قرآن و کتاب جهان‌شمول، او جهانی می‌اندیشد با جهان رابطه دارد جهان را دعوت می‌کند در امور اعتقادی جهان نظر می‌دهد راهنمایی می‌کند و مانند آن, اگر نظامی اسلامی شد چه اینکه هست باید بر محور جهان‌شمول رسالت و نبوّت پیغمبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که در همه این مراحل اظهارنظر می‌کند سخن بگوید. اظهارنظر بدون رابطه و تعامل متقابل و بدون رابطه و ارتباط‌های متقابل صورت نمی‌پذیرد, این هم یک مطلب.

ارتباط اعم از ولایت و سبیل است, ارتباط اعم از مودّت و محبّت است بسیاری از روابط است که روابط فرهنگی, اجتماعی است کاری به اخلاقی و عاطفی ندارد رابطه سیاسی ما, رابطه اقتصادی ما, رابطه اجتماعی ما, رابطه‌های فرهنگی و مانند آن می‌تواند بدون مودّت, بدون محبّت, بدون عاطفه, بدون اتّخاذ ولیّ, بدون اتّخاذ سبیل باشد هیچ تلازمی بین ترابط و تعامل متقابل با مسائل عاطفی و اتّخاذ مودّت و محبّت و اتّخاذ ولیّ و سبیل و امثال ذلک نیست, این هم یک مطلب.

مطلب دیگر اینکه تمام این جوامع یادشده که برای چهارده معصوم(علیهم الصلاة و علیهم السلام) است همه اینها در جای خود لازم; ولی زیر پوشش جامعة المصطفی العالمیّة سامان می‌پذیرد; یعنی رابطه داخلی ما باید طوری باشد که با آن ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[4] و ﴿ذِکْری‏ لِلْعالَمینَ﴾, ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾, ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ﴾[5], ﴿یا بَنی‏ آدَمَ﴾[6], ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾[7] منافات نداشته باشد. قرآن کریم ضمن اینکه ﴿أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ﴾[8] دارد, ﴿یا أَهْلَ الْکِتابِ﴾[9] دارد, ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ﴾ هم دارد. ضمن اینکه جریان محلّی و منطقه‌ای دارد, جریان جهان‌شمول هم دارد که ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ هیچ چیزی از مردم جهان اعم از مسلمان و اهل کتاب و ملحد و مشرک شما کم ندارید رابطه داشته باشید, در معاملات و تعهّداتتان, این هم یک مطلب.

اما اگر طرف مقابل محاربی بود که همواره سخن از گزینه نظامی روی میز دارد این گروه همان‌هایی هستند که بارها به عرضتان رسید وقتی انسان با اینها معامله می‌کند دست می‌دهد باید انگشتانش را بشمرد باید مواظب باشد. قرآن کریم اینکه فرمود: ﴿خُذُوا حِذْرَکُمْ﴾[10] ناظر به دشمن‌هاست, اینکه می‌فرماید: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾[11] ناظر به همین گروه محاربی است که هر از چند گاه سخن از گزینه نظامی روی میز بودن است. برهانی که قرآن کریم اقامه می‌کند این نیست که آنها چون مسلمان نیستند و کافرند شما با اینها طرز دیگر رفتار کنید برهان مسئله این نیست که آنها کافرند, چون با کافر می‌شود کنار آمد چه اینکه در مطلب بعد به عرضتان می‌رسد; ولی با مستکبر نمی‌شود کنار آمد. برهان قرآن کریم این نیست که «فقاتلوا ائمة الکفر انّهم لا اِیمان لهم» چون ایمان ندارند و کافرند, بلکه برهان قرآن کریم این است ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ اَیمان جمع یمین است; یعنی اینها سوگندشناس نیستند, امضاشناس نیستند, کنوانسیون‌شناس نیستند, میثاق بین‌الملل‌شناس نیستند, تعهّد متقابل‌شناس نیستند, قطعنامه‌شناس نیستند با این گروه نمی‌شود زندگی کرد اینها به هیچ تعهّدی از تعهّدات خود پایبند نیستند چندین قطعنامه علیه اسرائیل صادر شد اینها عمل نکردند, چندین قطعنامه در زمان دفاع مقدس صادر شد اینها عمل نکردند.

غرض آن است که برهان قرآن درباره محاربی که همواره سخن از گزینه نظامی روی میز است دارد این است که ﴿لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ با اینها باید کمال دقّت, رعایت و تیزبینی و تیزهوشی را اِعمال کرد. در بخشی از سخنان نورانی امیر بیان علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه أفضل صلوات المصلّین) دارد که فلان شخص اگر بیعت کند به بیعت او, به امضای او, به تعهّد او هیچ اعتبار نیست «إِنَّهُا کَفُّ یَهُودِیَّةٌ»[12] دستش, دست یهودی است این یعنی اگر با دست راست بیعت کند با دست چپ نقض می‌کند, با دست بیعت کند با پا نقض می‌کند, با چشم تعهّد کند با گوش نقض می‌کند چنین کسی است. مذاکره با اینها در حدّ عالی سواد بین‌الملل, فرهنگ بین‌الملل, ادب بین‌الملل, هوش بین‌الملل, گوش بین‌الملل, عقل بین‌الملل, قلب بین‌الملل لازم است که انسان مصافحه کند بعد انگشتانش را هم بشمرد و چیزی کم نیاید در توافق‌ها این‌چنین است ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾[13] این هوشیاری دقیق و عمیق مسئولان محترم ما را می‌طلبد. دست اینها از نظر مسائل حقوقی پر است.

مطلب دیگر اینکه در موارد شخصی, کلاً عزّت, حکمت, مصلحت اینها حاکم است و هیچ کدام از اینها منافی با رابطه بین‌الملل نیست, منافی نیست و معاند نیست و مزاحم نیست یک, چه اینکه ارتباط بین‌الملل, روابط با کشورها هم مستلزم اتّخاذ ولیّ, مستلزم سبیل داشتن که آنها بر مسلمین سبیل داشته باشند, مستلزم موالات, مستلزم تحت حمایت اینها بودن نیست نه از این طرف تعاند است نه از آن طرف تلازم, نه رعایت اصول عزّت, حکمت و مصلحت معاند با رابطه است, مخالف با رابطه است, مزاحم با رابطه است نه رابطه مستلزم اتّخاذ ولیّ, اخذ سبیل, دادن سلطه به آنهاست این به هوشیاری مرتبطان ما وابسته است این عزیزان ما آن‌قدر باید مقتدرانه حامی و بیانگر اسلام باشند که «الإِسلامُ یَعلُوا و لا یُعلیٰ عَلیه»[14] را در نظر داشته باشند و هیچ‌گاه چیزی را امضا نکنند که بر خلاف فرمان ذات اقدس الهی است.

بخش پایانی عرضم این است که مسئولان محترم ما در عین حال که اصول سیاست را بر محور قرآن و روایات و عترت اهل بیت(علیهم السلام) اجرا می‌کنند مصوّبات مجلس, قانون رسمی مملکت هم برای همه قابل احترام است و اگر این قانون ملحوظ شود همه مسئولان نظام حمایت می‌کنند, خود قانون حمایت می‌کند, توده مردم هم حمایت می‌کنند. اول و وسط و آخر, آخر و وسط و اول همه برنامه‌ها حضور خداست که انسان خدای سبحان را در آغاز در ذهن نظر داشته باشد, در اثنای سخن در نظر داشته باشد چیزی که در قیامت انسان نتواند از عهده‌اش برآید نه بگوید, نه امضا کند, نه بپذیرد, نه گوش بدهد این تأیید الهی است که فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ﴾[15] اینها عصاره‌ای از اصول سیاست دولت اسلام و نظام اسلامی است در سطح محلّی و منطقه‌ای و بین‌المللی.

امیدواریم ذات اقدس الهی نظام ما, رهبر ما, ملت و مملکت ما, مراجع ما, حوزه و دانشگاه ما همه را در سایه ولیّ‌اش حفظ بفرماید! روح مطهر امام راحل و شهدا را با انبیای الهی محشور بفرماید! مسئولان محترم نظام را از هر نظر مورد عنایت ویژه خود قرار بدهد و این نظام را تا ظهور صاحب اصلی‌اش از هر گزندی محافظت بفرماید!
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


پاورقی: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] . سوره أنبیاء، آیه107.
[2] . سوره سبأ، آیه28.
[3] . سوره أنعام، آیه90.
[4] . سوره مدثر، آیه36.
[5] . سوره بقره، آیات21و168؛ سوره نساء، آیه1؛ و ... .
[6] . سوره أعراف، آیات26، 27و31 و ... .
[7] . سوره أعراف، آیه85؛ سوره هود، آیه85؛ سوره شعراء، آیه183.
[8] . سوره نور، آیه31.
[9] . سوره آل عمران آیات 64، 65 و70 و ... .
[10] . سوره نساء، آیات71 و 102.
[11] . سوره توبه، آیه12.
[12] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه 73.
[13] . سوره بقره، آیه279.
[14] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
[15] . سوره محمد، آیه7.




موضوع :
عکس ,  اخبار ,